lördag 15 maj 2010

Surdeg dag 5 (eller 6..)

Ni som har provat att baka med surdeg vet att det tar tid. Det tar dagar. Och det blir inga bra foton av det hela....

Min surdegsgrund har stått till sig i några dagar och blev riktigt bra. Igår kväll påbörjade jag så det riktiga baket. Blandade lite surdegsgrund med vatten, rågmjöl och vetemjöl special. Detta har sedan stått och gonat sig över natten och blivit lite bubbligt. Har precis bakat ihopa med resten av mjölet och det ska nu stå i 3-5 timmar (???) och jäsa. Är man proffs som Pain de Martin så har man det nu i en plastbunke med lock för att en gång i halvtimmen vända ihopa det hela. Jag får se hur jag löser det.

Nu ska min grund in i kylskåpet och vänta tills jag tror att jag vill baka nästa gång, så matar jag igång den igen. Borde göras en gång i veckan om jag har fattat det rätt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar