tisdag 4 maj 2010

Köttfärslimpa - Swedish style

Igår skedde något som aldrig förut skådats! Denna lilla runda dam (yours truly alltså..) sprang 5 km utan att gå en endaste meter. Tiden blev den något miserable 37 minuter men det finns definitivt rum för förbättring! Är otroligt stolt och glad. Och lite trött...

Så idag blir det köttfärslimpa. På bilden ovan är den naturligtvis ogräddad, får se om jag hinner med en bild på den klar också. Jag körde lite svensk stil eftersom jag inte hade min vanliga fetaost och oliver hemma.

Recept:
500 gram köttfärs
0,5 gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, hackad
1 ägg
1 msk fransk senap
2 msk grädde
några skivor rökt smörgåsskinka
prästost, skuren i små kuber
salt, peppar

Blanda köttfärsen med löken och vitlöken. Rör ner ägg, senap, grädde, salt och peppar. Sen i med skinka och ost.
Lägg i en smord form, forma till en limpa ("menar du det???? En limpa alltså??") och släng in i ugnen 175 grader ca 45 minuter.

Servera vad du känner för till, vi ska nog bara ha kokt broccoli men jag gissar att sås och potatis eller ris också är gott. Bulgur kanske?

Hoppas det är gott... det luktar jäääääättegott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar