onsdag 12 maj 2010

Långhelg väntar! Jag äter fläsk

Jag rensade ut vårt kryddland häromdagen och hittade salvia som har börjat bli grön igen. Jag bestämde mig för att köpa lite fläskkött och göra en god gräddsås med salvia. På Konsum inhandlades benfri kotlettrad (fläskhare; var nu det namnet kommer ifrån...) men skippade till slut salvian! Och himmel vad gott det var ialla fall!!


Recept:
ca 800 gram benfri fläskkotlett
3 msk rapsolja
2 msk honung
1 tsk ingefära
1 tsk rosmarin
salt
Blanda ihop kletet och lägg på kotlettraden. In i ugnen, 175 grader i ca 1 timme

Under tiden:
Klyftpotatis, färdiga eller gör själv. Jag gör alltid sjäv, mycket godare och enklare
Koka brytbönor

När köttet är klart, ta ut det och använd köttspadet till såsen: häll över i en kastrull, fyll på med grädde och smaka av med salt och kanske kycklingfond.




Detta är Bob, våran tax! Han gillar leverpastej och flintastek

2 kommentarer:

  1. Gud så smarrigt!! Inser att man helsteker för lite! Självklart är egengjorda klyftisar godast!

    SvaraRadera
  2. Håller med! Och enkelt är det också :-)

    SvaraRadera