måndag 12 april 2010

Köttbullar, köttbullar...

Finns det någon som inte gillar köttbullar? Jag tror det knappt. Och det konstiga är att man faktiskt oftast föredrar köttbullar framför pannbiff. Som ju är samma sak, fast platt. Kanske lika märkligt som att jag föredrar äggröra framför omelett fast det ju också är samma sak...

Bestämde mig för att göra en rejäl hög och tyckte att ett kilo blandfärs var ganska mycket men det ser inte så mycket ut när det väl är ihoprullat.


Sen är det ju ett trix att
1. Behålla den runda formen
2. Få dom genomstekta utan att dom blir brända.

När det gäller den första tror jag att man helt enkelt får acceptera lite vassa kanter. När det gäller den andra har jag faktiskt ingen riktigt bra idé. Kanske man får göra som med att steka kött, bryna och sen eftersteka i ugnen? Får prova det nästa gång.

Recept:
400-500 gram blandfärs
4 msk skorpmjöl
1-1,5 dl mjölk
1 ägg
salt, peppar
en halv lök, fint hackad
Blanda skorpmjölet med mjölken och låt stå en stund. Hacka löken fint och blanda i det tillsammans med ägg och kryddor i skorpmjölet. Rör runt ordentligt. I med köttfärsen och blanda. Jag tar med händerna, tycker du att det är lite läskigt så ta med en slev.

Servera med potatis, sås, lingon och strimlad vitkål. Till detta dricks naturligtvis mjölk.
Strimlad vitkål är oändligt tråkigt, måste komma på ett sätt att göra det roligare. Några tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar