söndag 18 april 2010

Indisk gryta

Min kollega från Indien hade med sig riktig "authentic" indisk masala (=kryddblandning) till mig. Jag tänkte köra en lördagsmiddag med dessa och satte snabbt igång.

Först ska man blanda köttet med kryddorna och låta dom stå och gosa till sig lite.

Under tiden steker du lök och paprika i olja, när det blivit lite mjukt så tar du i krossad vitlök, ingefära och chili i önskad mängd. Enligt orginalreceptet ska man mixa vitlöken, färsk ingefära och färsk chili till en pasta och sedan ta i men jag hade bara torkad ingefära och sambal oelek hemma så så fick det bli.


I med köttet och lite vatten. Koka i kanske 30 minuter, tills du tycker att köttet är klart. Efter halva tiden kom jag på att jag nog ville ha i lite kokosmjölk. Det borde man nog ha tagit i direkt från början också men det provar jag nästa gång

Voila! Kycklinggryta, ris och yoghurt. Blev supersmaskigt och jag har lärt mig lite nya grejer. (Typ att nog ha i kokosmjölken först och sedan koka utan lock för att få det lite krämigare. Nu tog jag istället i maizena vilket inte kan sägas vara jätterätt...)
Recept:
ca 500 gram kycklingfilé
2-3 msk garam masala
1 lök
1 röd paprika
rapsolja
2 vitlökskryftor
2 tsk ingefära
1 tsk sambal oelek
2 dl vatten
2 dl kokosmjölk




1 kommentar:

  1. Vilken fin blogg du har startat! Skåne, det gillar jag! :-)

    Den här indiska grytan låter toppen, den får jag ta och prova nästa gång syrran kommer hem med sin indiske fästman!

    SvaraRadera