måndag 26 april 2010

Dags för tjejmiddag

Och eftersom det är en måndag och man arbetar heltid så får man göra nåt som går att förbereda. Lasagne och tiramisu blev det i en sorts försvenskad italiensk afton. Jag gjorde köttfärssåsen och tiramisun (allt utom kakaon) igår och idag gjorde jag ostsåsen och la ihop alltihopa innan tjejerna kom. När dom väl kom hit hade vi så mycket att prata om så jag hann inte ta foton...

Ostsås: viktigt att passa så att man inte får mjölk-kok över hela spisen. Mycket tråkigt och det händer innan du hinner säga grytvante! Efteråt hinner du säga Fasen också kan jag berätta...

En mustig köttfärssås: detta är nog min favorit alla kategorier. Om jag fick välja en maträtt att ta med till en öde ö så hade detta varit den. (Nu är det väl kanske inte så troligt att man får välja en maträtt inför en sådan katastrof; och inte heller att dom hade levererat färsk köttfärs så att man kan göra det men strunt samma... Ni fattar vad jag menar)

Klart för ugnen. Efter detta tog rödvinsdrickande och skvaller vid. Tänker inte gå in på detaljer :-)

Just det, vi var nyttiga och käkade sallad till också. (Färdigblandad påse för jag är så hemskt dålig på det där med sallad...)
Recept:
Köttfärssås
500 gram köttfärs
1 stor lök
2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
1 kyckling buljongtärning
soja, salt, peppar, paprikapulver
Stek löken mjuk, lägg i köttfärsen och stek tills den är smulig. I med vitlök och krossade tomater. Koka i kanske 20 min så att det blir bra. Krydda efter egen smak
Ostsås:
5 dl mjölk
3 msk vetemjöl
3 dl (ca 150 gram) riven ost (ganska stark sådan så att det smakar lite)
salt
Skaka ihop mjöl och lite av mjölken. Häll det tillsammans med resten av mjölken i en kastrull, koka upp och låt koka i ca 3 min. PASSA FÖR ÖVERKOK!!!! Lägg i nästan all osten så att den smälter, smaka av med salt
Lägg lite ostsås i botten på en form, lägg lasagne, ostsås, köttfärs, lasagne... etc. Se till att du avslutar med ostsås. Lägg resten av osten ovanpå och in i ugnen 225 grader ca 30 minuter.
Sallad
En påse blandad sallad (Icas Medelhavsblandning men det är valfritt)
Lite solrosfrön
Tunt hyvlad röd paprika (använd osthyvel, funkar jättebra)
3-4 msk olivolja
en halv pressad citron
salt peppar
Tiramisu
4 äggulor
4 msk socker
500 gram mascarpone
150 gram savoiardkex
2 dl kaffe
4 cl konjak/rom/chokladlikör
Vispa äggulor och socker. Vänd ner osten lite i taget. Blanda kaffe och sprit och doppa sedan kexen snabbt i detta. Det ska inte hinna suga upp så mycket, bara rulla runt lite snabbt i det. Lägg ett lager kex i en form. Häll över hälften av ostkrämen. Lägg ett lager kex till och häll sedan över det sista av ostkrämen. Precis innan pudra över kakaopulver.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar