söndag 11 april 2010

Hjortstek - i gryta

Har en del hjortkött i frysen och vad passar bättre som första inlägg på den här sidan än just det? I Skåne finns en hel del dovhjort och rådjur, det är ett nyttigt och fettsnålt kött som är kul att lyxa till det med i bland.

Enligt min kokbok (eller Vår Kokbok som den ju heter...) ska mindre stekar, vilket det här var, kokas i gryta för att undvika att torka ut köttet. Sagt och gjort, i med köttet och lite lök och kryddor tillsammans med lite vatten i gjutjärnsgrytan och sen skulle det bara stå och puttra i en timme, drygt.

Här ser ni resultatet, serverat tillsammans med en potatisgratäng, sås samt broccoli.

Hur var det då? Gott? Nja. Det var en massa senor och hårda bitar i köttet men smaken var god. Tror också att jag lät det koka lite för länge (note to self: investera i en bra stektermometer) och jag borde haft lite mer kryddor som enbär eller ingefära. Gratängen blev i alla fall som alltid hemskt god. Kör alltid med "koka-innan" knepet, blir alltid bättre tycker jag än att gratinera det helt från början. Krämigare liksom.

Recept:
ca 1 kg hjortstek med ben
2 små lökar
salt, peppar
ca 2 dl vatten (detta kan nog variera)

Bryn köttet och höll sen på vatten. Lägg i lök och kryddor och puttra på svag värme ca 1 timme. Köttet ska ha en innertemperatur på 70 grader. (Har jag hört...)

Potatisgratäng:
ca 1 kg potatis
2 vitlöksklyftor
salt, peppar
2 dl mjölk
2 dl grädde
2 dl riven ost, valfri lagringsstyrka, jag använder prästost till nästan allt

Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skär potatisen i skivor, koka tillsammans med vitlöken i mjölken och grädden i ca 8 min. Blanda med osten och häll sen ner i en smord ugnsform. Tillaga ca 30 min.

1 kommentar:

  1. Hjort - genomstekt 65 grader
    medium 57 grader
    rose 55 grader

    SvaraRadera