onsdag 19 maj 2010

Och så en efterrätt

Snodde lite rabarber i mammas trädgård (ja, hon förser mig fortfarande med mat, 34 år gammal. Skäms på mig...) och eftersom jag idag fick Med Meras medlemstidning ville jag göra en trevlig sak som fanns med där. Rabarberkompott med vaniljyoghurt.

Ganska enkelt. Koka rabarber med socker, kardemumma och vatten. Låt svalna lite. Blanda grekisk/turkisk yoghurt (eller som jag lite matlagningsyoghurt med mjölk...) med vaniljsocker eller äkta vanilj för den som vill vara speciell. Lägg yoghurten i en fin skål, ringla över lite honung, på med kompott och smula över lite kakor. Jag tog Mariekex. Det blev ganska syrligt och smakade... ehh... väldigt mycket.



Så här skulle det ha sett ut egentligen. Hur i hel----e dom får rabarbern att hålla sig rosa och hel är bortom mitt enkla förstånd. Om du skalar rabarbern för att få bort trådarna kommer det rosa att försvinna. Om du kokar den i sockerlag kommer den att mosa sönder. Någon som kan ge bra svar?

1 kommentar:

  1. Jag brukar smörsteka (väldigt viktigt att det är smör blir inte bra med margarin) rabarbern med socker, kardemumma och skalet på. Det blir en kompott med den rosa färgen och när skalet är på så blir det inte så mosigt. Fin blogg :)

    SvaraRadera