söndag 2 maj 2010

Grilla flintastek - töntigt eller retro?

En så här vacker kväll i maj måste man helt enkelt grilla! Tror att det är lag på det nånstans. Borde vara det ialla fall. Igår rensade jag ogräs så det stod härliga till samt sprang en runda med hunden. Idag provade jag min nya cykel samt rensade lite till. Har rejält med träningsvärk i baken kan jag meddela. Vilket påminner mig om att jag imorgon ska springa Vårruset tillsammans med tusentals andra mer eller mindre vältränade kvinnor. Jag tillhör kategorin mindre men försöker komma upp i mellannivå i alla fall.

Nåja, det är morgondagens problem. Nu sitter jag och njuter av en riktig god grillmiddag. Rotsaker i ugn, flintastek samt en vitlökskräm jag hittade på Fias blogg (mycket trevlig: läs!! http://fiaskastruller.se/) Jag grillar sällan flintastek för det känns lite fusk. Lite som att köpa färdig klyftpotatis. Men det är riktigt gott!!


Recept:
Rotsaker
Potatis, sötpotatis, rotselleri, palsternacka, morot
Skala, dela, på en form, häll över olivolja samt salt, in i ugn 200 grader ca 45 minuter
Vitlökskräm:
8-10 vitlöksklyftor
olivolja
2 dl creme fraiche
salt, peppar
Skala och rosta vitlöksklyftorna i olivolja tills dom är bruna. Låt svalna och mixa sedan ihopa med creme fraichen och krydda med salt och peppar
Flintastek
Klipp upp förpackningen, klipp jack i kanten runt om, lägg på grillen.
ENJOY!

2 kommentarer:

  1. Flintastek är ju en riktig barndomsklassiker! Har lite emot färdigmarinerat men väldigt smidigt! Självklart är det lag på att grilla om vädret tillåter OM man har möjligheter (trädgård, uteplats....) Bor man i lägenhet utan balkong o uteplats vill man inget annat än grilla hela tiden!!! Grrr.....

    Lycka till på vårruset! En kul grej! Aldrig testat!

    SvaraRadera
  2. Grillat är godast... Min man försöker övertala mig att köpa en superWeber - gasol... Vi får se

    SvaraRadera