tisdag 25 maj 2010

Nanna och jag - del 1: Snöpudding

För ett tag sedan hittade jag en helt underbar kokbok i ett antikvariat. Jag slog till direkt och bara titeln är helt underbar: Skånsk mat och skånska seder. Nanna Lundh-Ericsson berättar i denna pärla från 1934 om hur gamla tiders skånska bonnamoror skötte sitt kök, vad som lagades vid dom olika högtiderna, traditionerna och recepten. Eftersom det är över 70 år sedan är även hennes värld en beskrivning av dom gamla för mig men jag bestämde mig raskt för att prova på recepten.



Jag slog upp första sidan och såg: kalvhjärna. jag bläddrade raskt vidare och hittade snöpudding.

Så här berättar Nanna:
9 äggvitor
2 hg fint strösocker
1msk vaniljsocker
Smör.

"Äggvitorna vispas till hårt skum och det florsiktade sockret röres ner jämte vaniljsockret"

"Massan hälles i mycket väl smord och sockrad kransfrom, hög och smal, och gräddas i vattenbad i varm ugn 30-40 minuter"



Visst blev den fin??


"Uppstjälpes genast och serveras med vaniljsås"


"Mycket användbar nu för tiden i första-maj-tider, då man har många vitor till övers efter de obligatoriska äggtoddarna"
Jag har inte gjort äggtoddar men dock en massa tiramisu och fick en del vitor över från det... Hade heller ingen vaniljsås och jag tror faktiskt att det hade behövts! Den blev fast i formen vilket jag inte trodde, och väääääldigt söt. Mjuk i munnen och smältande på ett märkligt vis Göra den igen? Varför inte, gubben gav den en 4a




1 kommentar:

  1. Snöpudding låter ju jättegott! Jag älskar gamla fina kokböcker, jag har en från 30-talet som jag har fått av mormor som heter Husmoderns ABC, där står det vad ens tjänstefolk bör ha på sig, beroende på om det är tébjudning eller middag. Jag undrar hur jag ska klä mitt tjänstefolk i afton? ;-)

    SvaraRadera