lördag 5 juni 2010

Moberg grillar...

Först och främst: GO ROBIN!!!! KICK SOME SPANISH A----!!

En av dom fina presenterna vi fick på festen förra helgen var en kokbok: Moberg grillar. Per Moberg alltså... Nu ska jag säga med en gång att jag tycker att han gör enormt underhållande matprogram, mycket för att han verkar vilja odla bilden av sig själv som en arrogant macho skitstövel. Just det har jag lite svårt för. Precis som jag har lite svårt för Nigellas uber-sensuella smaskande.

Nog sagt om det: kokboken var hemskt trevlig och jag tror att jag har nämnt innan på bloggen att jag har svårt att variera grillandet. Här kom en hel massa bra tips.

Just ikväll blev det kycklingspett med chiliaioli och du milde vad det blev bra!

Kycklingfilé i ca 2 cm bitar
Marinad:
2 vitlöksklyftor
1 lime (men jag tog citron)
0,5 röd chili (här tog jag sambal oelek, har aldrig färsk chili hemma)
4 msk olivolja
2 msk paprikapulver
salt, peppar

Lägg kycklingbitarna i marinaden i några timmar, rör runt ibland. Trä på grillspett (som har legat i vatten ett tag för att inte brinna upp) Grilla på grillen

Chiliaioli
2-3 vitlöksklyftor
0,5 lime (igen: citron)
2 äggulor
2,5 dl neutral olja
salt, peppar
Pressa ner vitlök och lime i en bunke eller matberedare. Tillsätt äggulor och rör runt. Vispa sedan i försiktigt oljan droppvis i början. Precis som med en vanlig majonnäs. När den är klar: ta i lite chili och salt och peppar.

Till det tog jag lite blandad sallad, ruccola, tomat och gurka, och klyftpotatis.

Och till det? En fredagkväll? Rödvin såklart... WOW!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar